Innymi słowy: Warszawa nie prowadzi polityki lokalowej.
Lokale użytkowe traktowane są jako źródło dodatkowych dochodów budżetowych. Miasto prowadziło intensywną politykę ich sprzedaży, która została zatrzymana dopiero w 2016 r. Najlepsze lokale są wynajmowane na zasadach komercyjnych, czasami stawki wyjściowe za ich najem są tak wysokie, że wiele lokali stoi pustych. Mniej atrakcyjne lokale są wynajmowane organizacjom pozarządowym z preferencyjnymi stawkami, choć zasady i kryteria ich przydzielania są nietransparentne.
Propozycja: stworzenie strategii
Postulujemy stworzenie dokumentu (a następnie jego uchwalenie przez Radę Warszawy) określającego następujące priorytety polityki w zakresie gospodarowania zasobem miejskich lokali użytkowych:
Ewidencjonowanie
Brak jest ewidencji, z której wynikałoby szczegółowe informacje o lokalach użytkowych, takie jak powierzchnia, lokalizacja, ile z nich jest niewynajętych (pustostany), ile z nich wynajętych jest na cele publiczne (np. biblioteki), ile na cele społeczne (organizacje pozarządowe), ile na wspieranie wymierających zawodów, ile jest wynajętych przy zastosowaniu stawek rynkowych.
Propozycja: stworzenie ogólnodostępnej ewidencji
Lokale użytkowe należące do m.st. Warszawy są własnością nas wszystkich, a więc mamy prawo wiedzieć ile ich mamy i jak są one wykorzystywane. Dlatego proponujemy stworzenie ewidencji miejskich lokali użytkowych, zawierającej informacje o:
Proponujemy także, aby ewidencja była udostępniona publicznie w serwisie informacyjnym Urzędu m.st. Warszawy. Ponadto postulujmy, aby ewidencja miała odzwierciedlenie na serwisie mapowym (http://mapa.warszawa.pl).
Wycena zasobu
Ustawowy obowiązek wyceny nieruchomości znajdujących się w zasobie lokalowym nigdy nie został wykonany! Gospodarowanie zasobem bez jego wyceny jest utrudnione. Wycena jest bowiem niezbędna do planowania, w tym planowania budżetowego, przeprowadzania analiz ekonomicznych i prawidłowej sprawozdawczości. Ponadto miasto nie posiada stosownych narzędzi informatycznych umożliwiających masową wycenę składników swojego mienia.
Propozycja: stworzenie narzędzia do wyceny zasobu
Proponujemy stworzenie systemu masowej wyceny zasobu miejskich lokali użytkowych. System ten, dzięki wykorzystaniu informacji o cenach transakcyjnych na terenie Warszawy (gromadzonych w miejskim Rejestrze Cen Nieruchomości), opisowi kluczowych cech mających wpływa na wartość lokali oraz algorytmowi matematycznemu będzie w stanie zapewnić aktualną wycenę miejskiego zasobu.
Planowanie
Obecnie planowanie wykorzystania zasobu lokalowego jest zdecentralizowane (każda dzielnica tworzy swój plan), co uniemożliwia realizację jednej ogólnomiejskiej strategii. Przy czym plany te są tworzone w sposób ogólny, bez konkretnych zapisów odnośnie do poszczególnych lokali, bez ustalanie konkretnych celów i mierników ich realizacji, są więc typowymi „półkownikami”, które trafiają na stosowną półkę, gdzie leżą i pokrywają się kurzem.
Propozycja: stworzenie ogólnomiejskiego planu
Stworzenie ogólnomiejskiego planu gospodarowania miejskimi lokalami użytkowymi (zarówno długookresowego do 2030 r., jak i planu krótkookresowego – trzyletniego) opartego na wymienionej wyżej strategii. Plan ten powinien mieć założone cele do osiągnięcia (zarówno społeczne, jak i ekonomiczne), cele te powinny być owskaźnikowane, tak aby możliwa była kontrola ich wykonania przez Radę m.st. Warszawy oraz ich ewaluacja. Dopiero w oparciu o plan ogólnomiejski, tworzone byłyby plany dzielnicowe.
Brak strategii, (realnego) planowania i wyznaczonych celów do osiągnięcia powoduje, że w m.st. Warszawie nie istnieje również sprawozdawczość w tym zakresie.
Propozycja: obowiązek przedkładania sprawozdań przed Radą m.st. Warszawy
Proponujemy, aby w strategii został zapisany obowiązek corocznego przedkładania przez Prezydenta m.st. Warszawy sprawozdania Radzie m.st. Warszawy z wykonania strategii, a w szczególności wykonania planu gospodarowania miejskim zasobem lokalowym, w tym wykonania założonych przez plan wskaźników.
Jawność, transparentność i kontrola społeczna
Obecnie miejski zasób lokali użytkowych nie jest postrzegany jako majątek wspólny, lecz jako własność „urzędu”, Prezydenta, czy też burmistrza. Taką percepcję pogłębia to, że mieszkańcy nie wiedzą, które lokale są miejskie, komu i na jakich są zasadach wynajmowane. Dodatkowo gospodarowanie tym zasobem jest postrzegane w kategoriach nieczystej gry interesów, „załatwiania”, a nawet zachowań korupcyjnych. Symbolem jest tu mająca miejsce w 2015 r. afera lokalowa, ujawniająca proceder zbywania przez Miasto atrakcyjnych lokali
w Śródmieściu i Ochocie za jedną trzecią ich wartości rynkowej na rzecz dotychczasowych najemców, którzy z kolei sprzedawali je na wolnym rynku z milionowym zyskiem.
Propozycja: zwiększenie jawności, transparentności i kontroli społecznej
Proponujemy pełną jawność gospodarowania zasobem miejskich lokali użytkowych, tj. publikację:
Postulujemy transparentność zasad najmu lokali poprzez upublicznienie:
Proponujemy stworzenie ciała doradczego – rady społecznej, złożonej z członków organizacji strażniczych (ang. watchdog) opiniującej strategię, plany i sprawozdania, a także uprawnionej do żądania dokumentów i wyjaśnień oraz formułowania ocen w zakresie prawidłowości prowadzonej polityki lokalowej.
Obecnie możliwy jest podnajem do 50% powierzchni lokalu użytkowego wynajmowanego od Miasta. W związku z tym, że część lokali miejskich ma stawki najmu niższe niż rynkowe, podnajem staje się sposobem na dodatkowy zarobek najemców kosztem interesu Miasta. Brak jest przy tym racjonalnego uzasadnienia dlaczego prawo (miejscowe) w ogóle dopuszcza podnajem.
Propozycja: likwidacja zjawiska podnajmu
Proponujemy zmianę uchwały, polegającą na wykreśleniu z niej § 7 pkt 7 – 10, tj. zapisy umożliwiające podnajem do 50% powierzchni lokalu wynajmowanego od Miasta.