Tramwaje dla Warszawy

 

WARSZAWA NA SZYNACH: prezentujemy nasz kompleksowy program rozwoju sieci tramwajowej w Warszawie:

🚋 Tramwaje to ekologiczny, efektywny i miastotwórczy środek transportu. Tramwaje to także tania, skuteczna i wspierająca polską gospodarkę alternatywa transportowa dla drogiego w budowie metra. Nie rezygnując z istniejących planów budowy metra, proponujemy jako priorytetową inwestycję w najbliższych latach potraktować rozbudowę sieci połączeń tramwajowych. To nasz główny – obok buspasów i integracji kolei z siecią transportu publicznego – element #PlanTransportowy dla Warszawy.

🚋 Postulujemy radykalną rozbudowę sieci tramwajowej w Warszawie. Przygotowaliśmy nasze propozycje w oparciu o wyniki Warszawskiego Badania Ruchu, oraz wnioski z raportu “Ogólna koncepcja perspektywicznego układu sieci tramwajowej w Warszawie” przygotowanego przez firmę CH2M HILL. Nasza koncepcja została skonsultowana z ekspertami ds. transportu, planowania przestrzennego (w tym z pracownikami Tramwajów Warszawskich). Popieramy również bieżące plany Tramwajów Warszawskich i kibicujemy szybkiej i sprawnej budowie tramwaju na Gocław, na Kasprzaka, do Wilanowa oraz na Światowida.

🚋 W pierwszej kolejności proponujemy budowę linii:
🔸w alei Wilanowskiej z Wilanowa do Służewca
🔸na Modlińskiej (Żerań – Tarchomin)
🔸na Trakcie Królewskim (przez Szucha, nie al. Ujazdowskie) ze względu na zabytkowy charakter ulic planujemy zasilanie bez trakcji. Proponujemy system Alstom APS, który świetnie sprawdził się w Bordeaux. Chcemy, aby budowie tramwaju na trakcie królewskim wiązała się z likwidacja podziału na jezdnie i chodnik na Nowym Świecie i Krakowskim Przedmieściu. Proponujemy by był to deptak z tramwajem tak jak w Nicei, Sewilli, Bordeaux czy Jerozolimie.
🔸Tramwajowej Obwodnicy Służewca
🔸na Os. Ruda z pętlą i P+R na Wyb. Gdyńskim
🔸na Zieloną Białołękę z Bródna do ul. Zaułek

🚋 W drugiej kolejności proponujemy budowę linii:
🔸na Czerniakowskiej bis przez wydłużenie odnogi z Gagarina aż do Trasy Siekierkowskiej, gdzie powinien powstać parking P+R dla przyjezdnych z Wawra i Zawad.
🔸Tramwajowej Obwodnica Śródmiejska (Bródno – Wiatraczna). Tramwaj, który połączy Grochów z Targówkiem to postulat, który zaproponowaliśmy w zeszłym roku w ramach uwag do projektu obwodnicy śródmiejskiej i został on ciepło przyjęty przez TW.
🔸Krótkiego odcinka łączącego Pragę (Kijowską) z Kamionkiem przez Lubelską (budowa w tunelu istniejącym pod linią kolejową) z przystankami połączonymi bezpośrednio z peronami Dworca Wschodniego (rozwiązanie podobne do tego zastosowanego na nowym Dworcu Głównym w Wiedniu)
🔸na Przyczółkowej (Wilanowska – Vogla) wraz z P+R obsługującym Zawady, Powsin, Konstancin
🔸na Puławskiej (Służew – POW)
🔸z pętli Gocławek przez węzeł Marsa do P+R PKP Wawer

🚋W trzeciej kolejności, po dalszych analizach i konsultacjach społecznych, proponujemy budowę linii:
🔸na Trasie Łazienkowska (Dw. Zachodni – Wiatraczna) w ramach projektu Zielona Oś (trasa dla aut w tunelu, tramwaje na powierzchni)
🔸na Krakowskiej (P+R al. Krakowska – POW)
z pętli Winnica (Nowodwory) do Choszczówki, żeby zapewnić dojazd do kolei
🔸na Radzymińskiej (Dw. Wileński – P+R M1) wraz z P+R obsługującym Marki
🔸łączącej osiedle Stegny z proponowaną linią na Wilanowskiej

🔸 łączącą Plac Wilsona z Żeraniem i Bródnem 

🔸na Trasie Świętokrzyskiej od Warszawy Wschodnia do Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia
🔸łączącej plac Wilsona z Żeraniem i Bródnem
🔸łączącej plac Zbawiciela z placem Na Rozdrożu

PODSUMOWANIE:

🔸W sumie proponujemy budowę 70 km nowych tras tramwajowych w 12 lat.

🔸Całkowity koszt proponowanej rozbudowy sieci tramwajowej dla miasta wyniesie 2.33 miliarda zł przy następujących założeniach:

  • Koszt budowy 1 km: 25 mln zł
  • Koszt zakupu 1 tramwaju: 10 mln zł
  • Liczba tramwajów potrzebnych do obsługi nowych tras: 290
  • Dofinansowanie z UE na poziomie 50% (obecnie TW uzyskują nawet wyższe)

 

🔸Rozbudowa sieci tramwajowej o proponowane przez nas 70 km linii radykalnie poprawi komunikację w Warszawie kilkunastokrotnie mniejszym kosztem i szybciej niż nieprzygotowane nowe linie metra proponowane przez kandydatów POPiS. Koszt budowy 1 km linii metra wynosi 470 mln zł, a koszt budowy 1 km linii tramwajowej waha się od 10 do 25 mln zł. (Przyjęliśmy w obliczeniach koszt 1 km linii tramwajowej na poziomie 25 mln).

🔸Propozycje budowy 2 nieprzemyślanych linii metra Patryka Jakiego o długości 51,2 km to koszt aż 24 miliardów złotych. Podobne fantasmagorie zaprezentował Rafał Trzaskowski. To drenujące budżet mrzonki, nierealne do realizacji w 2 kadencje.